تامین زمین پروژه های نهضت ملی به کجا رسید؟

تامین زمین پروژه های نهضت ملی به کجا رسید؟

طرح نهضت ملی مسکن با افت و خیزهای مختلفی مواجه بوده است اما اصلی ترین معضل آن، بحث تامین زمین است. حالا سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن می گوید که برای ساخت این واحدهای مسکونی، ۲۹ هزار هکتار زمین شناسایی و تامین شده و الحاق ۱۹ هزار هکتار زمین دیگر به حوزه ی شهری نیز در دست انجام است.

ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص روند تامین زمین برای پروژه های نهضت ملی مسکن توضیحاتی ارائه کرد و ابراز امیدواری نمود که به زودی این روند سرعت خواهد گرفت.

بر اساس گفته های ایشان، در حال حاضر بیش از ۲۹ هزار هکتار برای این پروژه، تامین شده است.

در جلسه ی شورای عالی مسکن، ارسلان مالکی به همراه دیگر مسئولین به بررسی و ارزیابی عملکرد استان های مختلف در حوزه ی تامین مسکن پرداخت. این بررسی ها از جوانب مختلف مثل بازسازی بافت فرسوده، پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن، الحاق اراضی و …بود.

تا یک ماه آینده، علت تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مشخص می شود!

در برخی از استان های کشور، روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی این طرح به کُندی پیش می رود.

ارسلان مالکی ضمن اشاره به این موضوع اعلام کرد که بر اساس دستور رئیس جمهور، قرار است که عملکرد استان های مختلف بررسی شده و در آن استان هایی که کم کاری صورت گرفته است، برخوردهای لازم صورت بگیرد. همچنین ضمن بررسی و ارزیابی شرایط استان ها از لحاظ ساخت مسکن، باید بررسی شود که این کم کاری در اثر اهمال بوده یا شرایط دیگری منجر به عقب ماندگی آن ها شده است.

ارسلان مالکی گفت: تلاش می کنیم که نتایج این تحقیقات تا جلسه ی آینده ی شورای عالی مسکن آماده باشد. بر اساس خواست رئیس جمهور، جلسه ی بعدی شورا در کمتر از ۱ ماه دیگر باید تشکیل شود.

وی در ادامه اعلام نمود که روند شناسایی و تامین زمین در برخی از استان ها بهتر شده و سرعت بیشتری پیدا کرده است.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که سازمان زمین و مسکن در سال اول اجرای این طرح برای ۳۰۰ هزار نفر زمین تامین کرده است. بر اساس گفته های وی در طی این دو سال، باید برای ۶۰۰ هزار نفر زمین کافی تامین شده باشد و سازمان زمین و مسکن بیش از وظیفه ی خود عمل کرده است.

وی همچنین از الحاق ۱۹ هزار هکتار زمین دیگر در آینده ای نزدیک نیز سخن گفت و خاطرنشان ساخت: گرچه سازمان زمین و مسکن در طرح نهضت ملی، بیش از وظیفه ی خود زمین تامین کرده است اما از آن جایی که شاخصی به نام متقاضی وجود دارد، نمی توان گفت که چنین اقداماتی کافی بوده است. در برخی از مناطق، بیش از تعداد متقاضیان؛ زمین وجود دارد. اما در برخی مناطق دیگر، شرایط تامین زمین سخت است.

کمبود زمین در کدام شهرها بیشتر است؟

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که برخی از استان های کشور، در راستای تامین زمین دچار شده اند. به طور کلی بیشترین تامین زمین مربوط به استان های فارس، خوزستان، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده است.

اما در استان های دیگر مثل همدان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان مشکل زمین وجود دارد.

با این وجود، نمی توان گفت که تامین زمین حتی برای نفرات اول فهرست کافی بوده است. مثلا در استان فارس، هنوز هم به تعداد متقاضیان نتوانسته اند زمین کافی شناسایی و تامین کنند.

ارسلان مالکی گفت: در برخی از استان ها مثل کردستان، مشکل تامین زمین جدی است. این موضوع به دلیل اهمال نیست بلکه توپوگرافی منطقه به نوعی است که محدودیت به وجود می آورد. مثلا بیشتر مناطق این استان، جنگل و زمین های کشاورزی هستند و در نتیجه، زمین مناسب برای ساخت و ساز پیدا نمی شود.

وی در ادامه روند الحاق اراضی را مثبت برشمرد و اعلام کرد که حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار زمین دیگر، مراحل الحاق خود را به پایان رسانده اند.

مالکی خاطرنشان ساخت که وزارت راه و شهرسازی تا به این لحظه حدود ۵۶ هزار و ۷۱۲ هکتار زمین را شناسایی کرده و به کارگروه های زیربنایی معرفی کرده است.

وی همچنین اعلام کرد که مراحل ۱۹ هزار و ۴۸۳ هزار هکتار زمین دیگر نیز در مراحل الحاق قرار گرفته اند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد که در طی روند الحاق، با الحاق ۲۳ هزار و ۳۳۰ هکتار زمین مخالفت شده است. علت اصلی مخالفت با الحاق این زمین ها، شرایط خاصشان بوده است.

بیشترین دلیل به خاطر شرایط محیط زیست و عدم تامین تاسیسات زیربنایی بوده است.

واگذاری زمین های دولتی چطور پیش می رود؟

این مقام مسئول اعلام کرد که بعد از دستور رئیس جمهور، روند واگذاری زمین های دولتی نیز سرعت بیشتری گرفته است و تا به این لحظه؛ ۱۰ هزار هکتار زمین دولتی مازاد شناسایی شده است. از این میان برای ۴ هزار و ۶۹۵ هکتار، سند صادر شده است. ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار دیگر نیز در مراحل اخذ سند هستند.

البته ناگفته نماند که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین دیگر، از دستور کار خارج شده است.

وی در خصوص همکاری سازمان و دستگاه های مختلف، از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی تقدیر نمود و اعلام کرد که بیشترین شناسایی اراضی متعلق به این دستگاه دولتی بوده است. بعد از آن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم نیز بیشترین همکاری را داشته اند.

همچنین نیروهای مسلح نیز همکاری خوبی دارند و توافق های خوبی در حال شکل گرفتن است.

وی در ادامه به موضوع سامانه ی سادا اشاره کرد و اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته است به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کند. گرچه مذاکراتی شکل گرفته و تنها موانع موجود، موانع نرم افزاری است که باید دسترسی های لازم داده شود.

ارسلان مالکی خاطرنشان کرد که دلیل اصلی مقاومت برخی از سازمان ها و دستگاه های دولتی، نگرانی از بابت طرح های آینده ی این سازمان هاست. در واقع آن ها نگرانند که مبادا برای اجرای این طرح ها دچار کمبود زمین شوند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که اگر این سازمان ها به زمین نیاز داشته باشند، از اراضی حریم، نیاز آن ها را تامین خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *