رشد تولید با حکمرانی نوین و مشارکت مردم

رشد تولید با حکمرانی نوین و مشارکت مردم

به گزارش اخبار ساخته ها؛ «سید رضا فاطمی امین» در نشست آغاز به کار سامانه «جمع‌سپاری ذی‌نفعان بخش صنعت، معدن و تجارت با عنوان جذب صمت»، اظهار داشت: سال گذشته در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت عملکرد چشمگیری را شاهد بودیم، آمارها نشان می‌دهد افزایش رشد صنعتی را تجربه کردیم و تورم کالاها در این بخش پایین‌تر از محصولات دیگر بوده است که ناشی از عملکرد بخش خصوصی و ذی‌نفعان بود.

وی با بیان اینکه رونمایی امروز از سامانه جذب صمت در ظاهر اقدام کوچکی به نظر می‌رسد، اما یک تغییر جهت جدی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: تجربه شخصی بنده در حوزه‌های مختلفی مانند شرکت داری، هلدینگ، مشاور وزیر موجب شده تا استعداد بسیار ملت ایران را درک کنم، اما برخلاف بیشتر کشورهای جهان این توانمندی نتایج درخشانی را در پی نداشته است؛ گلوگاه این مشکل در حکمرانی است و اگر شیوه و کیفیت حکمرانی اصلاح شود شاهد جهش خواهیم بود.

فاطمی امین با بیان اینکه مشارکت مردم در حکمرانی و حاکمیت در دو سطح قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: نخست حاکمیت نباید درگیر تصدی‌گری شود و به عنوان رقیب بخش خصوصی قرار بگیرد تا فعالیت بخش‌های غیردولتی و غیر حاکمیتی را مسدود نکند.

وزیر صمت با بیان اینکه سطح دوم نیز مشارکت مردم در حکمرانی است، تاکید کرد: این مدل از مشارکت سه کارکرد اساسی دارد که نخست کمک به حاکمیت در تهیه برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها از طریق استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی و اطلاعاتی و اندیشمندی یک طیف وسیعی از مردم است.

وی با بیان اینکه کارکرد دوم بحث همراهی است، اظهار داشت: وقتی فعالان، تشکل‌ها، محققان در جریان مسائل و مقررات قرار گیرند و مشارکت کنند وقتی برنامه‌ای صادر شود همراهی مردم را به دنبال خود خواهد داشت.

فاطمی امین تصریح کرد: کارکرد سوم بحث شناسایی است، در واقع در انتخاب مدیران محققان وقتی بستر گسترده داریم به عناوین و القاب و توصیه‌ها نگاه نمی‌کنیم، بلکه در عمل با بدنه‌ای ارتباط برقرار کرده‌ایم که به ما در انتخاب افراد کمک می‌کند.

وزیر صمت با بیان اینکه برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود و به صورت رسمی برای همه تشکل‌ها ابلاغ خواهد شد، گفت: در حال حاضر سه مصوبه در حوزه معدن داریم که شامل قانون معادن مصوبه مجلس، آیین‌نامه معادن مصوبه دولت و دستورالعمل استخراج مصوبه وزارتخانه است. این بخش سوم در سامانه “جذب صمت” منتشر می‌شود تا از نظرات و انتقادات و پیشنهادات ذی‌نفعان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *