تپه جوقین

تپه جوقین

تپه جوقین مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهریار، جوقین واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

جوقین به چه معنایی است؟ | قدمت تاریخی

درباره وجه تسمیه جوقین باید گفت این عنوان را به بهرام چوبین سردار دلاور و قهرمان زمان خسروپرویز ساسانی نسبت می‌دهند. جوقین نام روستایی است که تپه و قلعه جوقین در آن واقع شده است. این روستا در زمان یزدگرد سوم رونق پیدا کرده بود. با این حساب، مشخص می‌شود قدمت تپه جوقین شهریار به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

The old texture of Jogin Hill

این تپه در واقع قلعه جوقین نام داشت. در اثر گذشت زمان و فرسودگی، به‌شکل تپه‌ای درآمده است. همان طور که گفته شد، این قلعه در زمان یزدگرد سوم رونق زیادی داشته است. ازاین‌رو، به نام قلعه یزدگرد سوم وحیدیه هم مشهور است.

این تپه در زمان خودش یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین عمارت‌های خشتی این منطقه بوده است. با نگاه به برج و باروهای آن، به هنر و معماری ایران پیش از اسلام پی می‌برید. آثار و اشیایی همانند سفالینه‌‌ها (که از این بنا کشف شده است) همگی در موزه ایران باستان نگهداری می‌شوند و در معرض دید علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی ایران زمین قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *