قم را به قطب ساختمان‌سازی سبز در کشور تبدیل کنید

قطب ساختمان‌سازی سبز در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدحسن امامی که بعدازظهر امروز در همایش مدیریت انرژی و ساختمان سبز و در جمع تعدادی از مهندسان و فعالان برتر صنعت ساختمان قم سخن می‌گفت با تصریح بر این که ساختمان سبز بیش از آن که یک اصطلاح زیست محیطی باشد، یک اصطلاح اقتصادی است، بیان کرد: ساختمان سبز به معنای کاهش قیمت تمام شده ساختمان‌سازی به مثابه مصرف بهینه منابع است.

وی در این همایش که به همت گروه بهین پنجره برپا شد افزود: متأسفانه ساختمان سازهای ما هزینه می‌کنند و کالای ساختمانی می‌خرند، اما بخش نه چندان کمی از همان کالا را به زباله و دورریز تبدیل می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که قیمت تمام شده افزایش یابد، در حالی که با مصرف بهینه منابع می‌توان به قیمت تمام شده کمتر رسید که هم عدم افزایش قیمت‌ها و هم سود بیشتر برای همه را به دنبال دارد.

رئیس شورای‌عالی ساختمان سبز ایران ادامه داد: برای رسیدن به این هدف متعالی، همه ساختمان‌سازهای ما باید در وهله اول، مدیریت منابع را بیاموزند، بنابراین نباید فراموش کرد که ساختمان سبز یعنی مراقبت از جیب و پول در کنار  رعایت کیفیت و درنیفتادن در بُنجل‌فروشی.

امامی با تأکید بر این که معماران، مهندسان و ساختمان‌سازها باید جلوی تبدیل گچ، سیمان، بتن، فوم و مانند آن را به زباله بگیرند، اظهار کرد: موفقیت یک سازنده در مواجهه با محیط زیست به معنای حل تعارض‌ها با استفاده از مصرف بهینه منابع است.

وی در ادامه از مهندسان و فعالان صنعت ساختمان قم خواست تا با مطالبه موضوع توسعه ساختمان‌های سبز از نهادهایی مانند استانداری، شهرداری و نظام مهندسی، استان خود را به قطب ساختمان سبز تبدیل کنند، ضمن آن که ابراز امیدواری کرد تا ورود مهندسان جوان، کارآمد و خلاق به عرصه کار و همچنین فهم اهمیت فوق العاده ساختمان سبز، این مهم را تسریع بخشد.

بنیان‌گذار و رئیس انجمن مدیریت سبز ایران سپس خاطرنشان کرد: این که شهری مانند تهران در سال گذشته تنها سه روز هوای پاک داشته است، زنگ خطری برای همه است، بنابراین همه باید به گونه‌ای رفتار کنیم که شرمنده نسل آینده نشویم.

امامی با تصریح بر این که حفظ مفاهیمی مانند هوا، آب و خاک برای بشر، مهم ترین موضوع حیات است و شوخی‌پذیر، نیست افزود: این که برخی از ما تنها منتظر اقدام و عمل از سوی مسئولان هستیم قابل قبول نیست؛ چراکه مسئولیت هر فرد در هر جایگاه انکارناپذیر است.

رئیس شورای‌عالی ساختمان سبز ایران در ادامه و در پاسخ به پرسش برخی حاضران در همایش درباره اهمیت تکنولوژی ساخت یا تولید سبز برای دستیابی به ساختمان‌های سبز تأکید کرد: همه این تعریض‌ها می‌تواند بررسی شود، اما در نهایت نباید فراموش کنیم که اگر هر شخص به‌ویژه فعالان صنعت ساختمان بتوانند به سهم خود قدمی هرچند کوچک در این موضوع بردارد، قطعا اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.

امامی اضافه کرد: دقت کنیم که حتی یک درصد کاهش مصرف بی‌رویه در کالاهای ساختمانی و تلاش هرچند اندک همه برای کاهش دورریز این کالاها، تفاوت قابل توجهی را نسبت به وضعیت امروز ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *