معرفی انواع جرثقیل سقفی

معرفی انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی، سازه‌ای است که برای حمل و جابه‌جایی بارهای بیش از یک تن استفاده می‌شود. این سازه به‌طور معمول در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و دیگر مکان‌های سرپوشیده کاربرد دارد.

این وسیله می‌تواند با اشغال کوچک‌ترین فضای کاری مفید، بیش از 90 درصد تمامی نقاط سالن شما را پوشش دهد.

جرثقیل‌های سقفی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. همچنین این وسیله کاربردی در انواع مختلف چهارکاره و شش‌کاره و به 3 صورت طولی، عرضی و عمودی عرضه می‌شود.

نمی‌توان از هر نوع جرثقیلی برای انجام کار مورد نظر استفاده کرد، بلکه لازم است متناسب با نوع عملیات و کاربرد آن، جرثقیل مورد نظر را طراحی و مهندسی کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده جرثقیل سقفی

در ساخت جرثقیل‌های سقفی معمولا از قلاب، ریل آهنی، وینچ و واگن استفاده می‌شود. هریک از این اجزا نقش مهمی را در عملکرد جرثقیل ایفا می‌کنند. در ادامه به هر یک از بخش‌ها اشاره می‌شود:

  • ریل: حرکت جرثقیل برای جابه‌جایی اجسام از طریق ریلی که به‌صورت طولی طراحی و ساخته می‌شود، امکان‌پذیر است.
  • وینچ: تحمل وزن بار برعهده وینچ است که این قطعه به بالا کشیده‌شدن اجسام نیز کمک می‌کند. این قسمت در 2 نوع زنجیری و بکسلی قابل راه‌اندازی است.
  • قلاب: مهم‌ترین بخش جرثقیل سقفی را می‌توان قلاب آن دانست که از طریق آن اجسام به‌منظور جابه‌جایی گرفته و حمل می‌شوند.

انواع جرثقیل سقفی

دسته‌بندی‌های مختلفی برای جرثقیل‌های سقفی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بر حسب شکل، مکانیزم، نیروی بالابرنده و نوع کارکرد به انواع مختلفی تقسیم کرد.

  • نوع مکانیزم: چرثقیل‌ها از نظر نوع مکانیزیم به 2 نوع زنجیری و سیم بکسلی تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و باید با توجه به نیاز صنایع مختلف انتخاب شوند.
  • نیروی بالابرنده: از نظر نیروی بالابرنده می‌توان جرثقیل‌ها را به 3 دسته دستی، برقی و پنوماتیک تقسیم‌بندی کرد.

لازم به ذکر است که در میان این 3 دسته، نوع دستی و برقی آن دارای کاربرد وسیع‌تری است و توسط بسیاری است صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نوع کارکرد: از نظر نوع کارکرد می‌توان جرثقیل‌ها را به انواع تک‌کاره و چندکاره تقسیم کرد. جرثقیل‌های سقفی برقی می‌توانند تک‌کاره و بدون گیربکس یا چندکاره و دارای گیربکس باشند.

هریک از انواع جرثقیل‌ها را با توجه به وزن اجسام، مشخصات فضایی که جرثقیل در آن نصب می‌شود و همچنین نیاز صنعت موردنظر می‌توان تهیه کرد. در ادامه به معرفی انواع جرثقیل سقفی می‌پردازیم.

تک پل

این نوع جرثقیل به‌راحتی روی سقف فضاهای سرپوشیده مانند انبارها و سوله‌ها نصب می‌شود و قابلیت حمل اجسام سنگین تا وزن 15 تن را نیز دارد.

جرثقیل تک‌پل را معمولا در فضاهای سربسته‌ای که دارای دهانه سوله کمتر از 15 متراست استفاده می‌کنند و به‌دلیل قیمت ریل آهنی کمتر، کاربرد گسترده‌تری دارد.

جرثقیل سقفی تک‌پل دارای وزن کمتری نسبت به دیگر انواع جرثقیل‌های سقفی است و همین امر باعث می‌شود تا از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر باشد.

این نوع جرثقیل دارای یک تیر است که توسط یک جعبه چرخ انتهایی در 2 طرف خود پشتیبانی می‌شود. چرخ‌دستی یا ترولی و بالابر زیر پل آویزان هستند و بنابراین روی فلنج پایینی پل اجرا می‌شوند. برای جابه‌جایی چرخ‌دستی تنها به یک تیر احتیاج است.

از مزایای جرثقیل سقفی تک‌پل می‌توان به جابه‌جایی کمتر آن نسبت به مدل دوپل اشاره کرد که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. درایوها و قطعات جانبی آن دارای نصب سریع‌تری هستند و همچنین موتور بالابر و چرخ‌دستی آن نیز سریع‌تر نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

دوپل

جرثقیل سقفی دوپل بهترین گزینه برای مکان‌های سرپوشیده‌ای است که ارتفاع بیشتر و دهانه سوله عریض‌تری دارند. این نوع جرثقیل به 2 پل مجهز است که کارآیی آن را بیشتر می‌کند و می‌تواند برای وزن‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

این نوع جرثقیل می‌تواند هم به‌صورت عرضی و هم به‌صورت طولی در محیط‌های مسقف حرکت کند که این امر امکان استفاده در فضاهای بیشتری را میسر می‌کند. از دیگر مزایای جرثقیل دوپل می‌توان به سرعت در حرکت بار و همچنین دقت در جابه‌جایی اشاره کرد.

آویز

جرثقیل سقفی آویز در مواردی کاربرد دارد که نتوان ستون‌ها و تیرهای حمال را نصب کرد. با استفاده از این نوع جرثقیل به‌راحتی می‌توانید اجسام را در محوطه سالن جابه‌جا کنید. همچنین لازم به ذکر است که از این نوع جرثقیل می‌توان برای حرکت اجسامی با وزن بین 5/0 تا 10 تن استفاده کرد.

از جرثقیل‌های سقفی آویز به‌طور معمول در صنعت منوریل استفاده می‌شود و این امکان در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بالابر را در هر مسیری جابه‌جا کنند. 2 نوع آویز مستقیم و منحنی از انواع این نوع جرثقیل هستند.

رونشین

جرثقیل سقفی رونشین خود در 3 نوع تک‌پل و دوپل طراحی می‌شوند. این نوع جرثقیل دارای وزن بسیار سبکی است و توانایی حمل بار به‌شکل عرضی را دارد.

ابعاد و اندازه کوچک آن نیز این امکان را به شما می‌دهد تا از آن در مکان‌هایی که دارای سقف با ارتفاع بیشتر هستند، استفاده کنید.

این نوع جرثقیل برای حمل بارهای با وزن کمتر از 15 تن و همچنین عرض کمتر از 20 متر، می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. اگر تمایل به جابه‌جایی اجسام سنگین‌تر را دارید می‌توانید از نوع دوپل این جرثقیل استفاده کنید.

دقت و امنیت این جرثقیل‌های سقفی فولادینو، نسبت به انواع دیگر بیشتر است و دیگر محدودیتی برای حمل بارهای با وزن سنگین و دهانه عرض متفاوت نخواهید داشت. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید از قیمت تیرآهن فولادینو مطلع شوید.

جرثقیل دروازه‌ای

جرثقیل دروازه‌ای را بیشتر برای مکان‌های روباز طراحی می‌کنند که خود به 2 نوع تک‌پل و دوپل تقسیم می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جرثقیل می‌توان به سرعت حمل بار و تخلیه آن اشاره کرد.

این دستگاه از یک تیرآهن افقی تشکیل شده‌است که می‌تواند با توجه به کارایی آن به‌صورت مشبک مورد استفاده قرار بگیرد. در این نوع جرثقیل باید فاصله 2 پل از یکدیگر، به‌صورت استاندارد طراحی شود تا مشکلی به هنگام جابه‌جایی اجسام به‌وجود نیاید.

جرثقیل نیم‌دروازه‌ای

تنها تفاوتی که بین جرثقیل دروازه‌ای و نیم‌دروا‌زه‌ای وجود دارد، شعاع عملکرد دستگاه است. جرثقیل نیم‌دروازه‌ای دارای توانایی کمتری در حمل اجسام سنگین است و بنابراین نمی‌توان برای حمل اجسام با وزن بالا از آن استفاده کرد.

جرثقیل‌ها در انواع مختلف، برای نصب در سوله‌ها، انبارها و دیگر محیط‌های صنعتی طراحی و ساخته می‌شوند.

نوع جرثقیل به‌طور معمول با توجه به نوع صنعت و نیاز آن مشخص و تهیه می‌شود و می‌تواند دارای قیمت‌های متفاوتی نیز باشد. قیمت جرثقیل به تیرآهن ذوب آهن به‌کار رفته در آن بستگی دارد.

تیرآهن فایکو یکی از بهترین تیرآهن‌های موجود در ایران است که به‌دلیل سابقه 40 ساله مجموعه فولادسازان راه ابریشم، توانسته است به‌خوبی جایگاه خود را در میان مشتریان پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *